تعداد بازدید : 772232
تعداد نوشته ها : 1470
تعداد نظرات : 17
مقدّمه
یکی از مشکلاتی که به صورت اساسی در پیش پای محقّقان و پژهشگران موضوع رمان ادبیّات پایداری در ایران و جهان وجود دارد آن است که از ابتدای پیدایش رمان تا کنون متأسّفانه شاهد انتشار رمان جنگ با هوّیت دینی نبوده ایم . امّا در هر حال کمتر کسی پیدا می شود که ادعا کند تا کنون شاهد رمان دینی بوده است .
همچنین است عدم پیدایش و یا خلق آثاری در زمینة رمان ادبیّات پلیداری در ایران که این هم شاید به موضوع تازه سال و جوان بودن رمان در ایران برکردد امّا در هر حال ما در دوران معاصر و به خصوص در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران شاهد رمان جنگ نبوده ایم .وقتی که می گوییم شاهد رمان جنگ نبوده ایم به معنای آ
از آنـجـا که جامعه اسلامى در پى تحقق بخشیدن به حاکمیت توحید و ارزش هاى اسلامى انسانى است ، به طور طبیعى مورد بغض و کینه دشمنان انسانیّت ، توحید و ارزش ها قرار مى گیرد که آنان عبارتند از:1 ـ مـشـرکـان : کـسـانـى کـه حـاکمیت جهل را پذیرفته و با تراشیدن خدایان دروغین در کنار حق تـعـالى ، انـسـان هـا را بـه وادى شـرک ، حـیـرانـى ، ضـلالت و حـیوانیت سوق مى دهند، آنان از سـرسـخـت تـریـن دشـمـنـان مـسـلمـانـان مـى بـاشـنـد. آنـهـا مـنـافـع دنـیـایـى خـویـش را در جـهـل و خـرافـه پـرسـتـى انـسـان هـا مى بینند و براى حفظ این منافع ، تیغ دشمنى علیه هدایت یافتگان هدایتگر برکشیده اند.فطرت انسان بر توحید و
وقتی از فرهنگ بیداری و ارزش های دفاع مقدس سخن می گوییم از چه جایگاه و با چه کسانی حرف می زنیم ؟ وقتی از جنگ تحمیلی و میراث ارزشمند ملی ایران دوران هشت ساله و پر افتخار معاصر صحبت به میان می آید مخاطب چه کسی است ؟
محصولات فرهنگی تولید شده در این موضوع را چه کسی دریافت و مصرف می کنند ؟ شعر و قصه اش را چه کسی می خواند ؟ آیا مخاطب ما رزمندگان، جانبازان و آزادگان هستند که از سه راه شهادت به چهار راه تحمل برگشته اند یا در خاطرات آسمانی دو کوهه ماندگار شده اند یا خانوادة سرداری شهید و برادر و خواهر مفقودالاثری هستند که خود نفس به نفس ، گام به گام و لحظه به لحظه با جنگ تحمیلی زیسته اند.یا این که مخا
پس از جنگ جهانی دوم ایالات متحده آمریکا از لاک انزوای اختیاری خود خارج شد و با در پیش گرفتن شیوه ای مغایر با شعارهای به ظاهر انساندوستانه برخاسته از اندیشه لیبرال دموکراسی، در مسیر "استعمار نو" قرار گرفت. این قدرت تازه نفس با تعجیلی که ناشی از احساس عقب افتادگی از جریان غارت منابع سرزمینهای دوردست بود، بنا را بر این نهاد که با حفظ ظواهر و استفاده از عناصر مشروعیت بخش خویش در اذهان ملل دیگر، به جستجوی منافع بی پایان، در فراتر از مرزهای جغرافیایی خود بپردازد. در این روند، آزادی، استقلال و منابع مادی و انسانی و از آن مهمتر کرامت، سعادت و استعدادهایی بیشمار از نسلهایی از انسانهای بیگناه به یغما رف
در بحث «دشمن شناسی در قرآن» به جایگاه شناخت دشمن در قرآن پرداخته می شود و طی این شناخت به واژگانی برخورد می کنیم که شناخت دشمن را برای ما بهتر و راحت تر می نماید. در این نوشتار، بیان خواهیم کرد که اصل مطرح شده در قرآن در خصوص برخورد با دشمنان، یک اصل همیشگی و دائمی است و در تمام ادوار قابل استفاده است. در قرآن به انواع دشمنان و در واقع به مراتب دشمنی اشاره شده است. از این رو، هر دسته از دشمنان دارای خصوصیاتی منحصر به فرد می باشند و راهکارهای مبارزه مختص به خود دارند. پس برای مبارزه با آنها باید سیاست های اصولی خاصی را به کار گرفت و دچار افراط و تفریط نگردیم و تنها براساس مواز
عاشورا منشأ ادب پایداری ، مقاومت ، حماسه و جانبازی و ایثار است و حسین بن علی (ع ) سمبل مدح و رثای ادب پارسی می باشد . بی شک اگر تاریخ کربلا و حماسه عاشورا را به دقّت بنگریم و زوایای پنهان آن را بازنگری کنیم می توانیم به این واقعیّت رسید که پیش از هر چیز ، امام حسین ( ع ) در برابر یزید و حکومت و سلطة جابرانه و زور گویانة او با سلاح پایداری و مقاومت ، مقابله و پیکار کرده و در این روش ، یقیناً به پیروزی قاطع رسیده و تاریخ ، خود گواه این مدّعاست . برای بررسی منشأ ادب پایداری در حماسة عاشورا ، راهی به جز آشنایی با تأثیر گذاری عاشورا در ادب و شعر حماسی نیست . خوشبختانه در زمینة شعر و ادب زبان عربی ک
پیدایش زمینه های مناسب در قرن چهارم وقتی مجموعة تنگناها و مشکلات چهار قرن نخستین اسلام را می نگریم ارزش اثر جاویدان و طبع والای اولین شعرای حسینی پارسی زبان بیشتر آشکار می شود . برای این که زمینه های مناسب را بهتر مورد شناسایی قرار دهیم باید برخی از تحولات مهم قرن چهارم را دقیق تر مطالعه کنیم : الف ـ اوضاع اجتماعی ـ سیاسی شیعیان تغییر یافت و کم کم روی پای خود ایستاد .
ب ـ دانشمندان و فرزانگان و ادیبان شیعه در عالی ترین شکل ممکن رهبری مردم را به دست گرفتند . ج ـ قرن چهارم تبدیل به قرن تألیف و ترجمه و تدوین کتب اسلامی شد . د ـ شیعیان در برخی از کشورها ، حکومت را به دست گرفتند و برخی دیگر در کاد
ابعاد وجودی حضرت امام، سرشار از برجستگیها و خصایص ممتازی است که هر یک به نوبه خود و به تنهایی کافی است تا از امام چهرهای استثنایی و سرآمد معرفی کند. یکی از این ویژگیها، فراست و دقت فطری امام در شناخت دشمن و حربهها و راهبردهای اوست.امام در تدارک و آرایش نیروهای جبهه انقلاب در مقابل استکبار، از یک سو شناخت دقیق و درستی از فرزندان و سربازان بالقوه و بالفعل انقلاب در این قشر به دست میدهد و از سوی دیگر لغزشگاهها و خطرات ناشی از نفوذ و سلطه دشمن از این دریچه را بخوبی تشخیص میدهد. در جای جای سخن امام، مسئله تامین و تربیت نیروی انسانی خود یافته و دارای اعتماد به نفس و مسلح به دانش
بسیجی باید در وسط میدان باشد تا فضیلتهای اصلی انقلاب زنده بماند . مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
تهدید نرم مجموعه اقداماتی است که باعث دگرگونی هویت فرهنگی و الگوهای رفتاری مورد قبول یک نظام سیاسی شود تهدید نرم نوعی سلطه در ابعاد سه گانه حکوت،اقتصاد و فرهنگ است که از طریق استحاله الگوهای رفتاری در این حوزه ها ایجاد شده و نمادها و الگوهای نظام سلطه جایگزین آن می گردد .در تهدید نرم کشور مهاجم بدون منازعه و لشکرکشی فیزیکی ، اراده خود را بر یک ملت تحمیل و آن را در ابعاد گوناگون با روش ها ی نرم افزاری اجرا می کند . تغییرات حاصل از تهدید نرم ،درونی ،آرام ،ذهنی و تدریجی است . این تهدید همراه با آرام