تعداد بازدید : 772158
تعداد نوشته ها : 1470
تعداد نظرات : 17
کردستان بعد از انقلاب اسلامی و مخصوصاً در هشت سال دفاع مقدس، منطقه فعالیت و درگیری گروهکهای ضد انقلاب کومله، دمکرات و دیگر گروهها بود. حمله بعثی ها و بمبارانهای هوایی، در کنار فعالیت نیروهای ضد انقلاب باعث ناامنی کردستان شده بود. برادران سپاه و ارتش و نیروهای انتظامی در کنار برادران و خواهران مسلمان کرد سعی در برقراری امنیت در کردستان را داشتند و در کنار عملیات نظامی، فعالیت فرهنگی را نیز انجام می دادند. در این دوران، هر کسی طرفدار انقلاب اسلامی بود و عشق امام و اسلام در قلبش بود، امنیت جانی نداشت. گروهکهای ضد انقلاب او را شناسایی می کردند و در فرصتی با حمله و اسارت او را ناجوانمردانه به شهادت
در طول هشت سال دفاع قهرمانانه ملت ایران، زنان شجاع و فداکار، دوشادوش مردان به دفاع پرداختند، آنان دست به کارهایی زدند که هیچ کس انتظار انجام آن را نداشت؛ شجاعت هایی را از خود نشان دادند که همگان را از دوست و دشمن متحیر کرد. زنان جنگ ابتدا به خود و سپس به دیگران اثبات کردند که زن مسلمان صاحب توانایی های بی شماری است که در صورت تجلی، معرف پایگاه و جایگاه زن در اسلام می باشد. از آنجایی که تا کنون این نقش آنچنان که شایسته و بایسته است تبیین نگردیده، با تفکیکی نسبت به نقش زنان از مردان در دفاع مقدس، در این نوشتار کوتاه به این موضوع می پردازیم؛ ت
صاحب نظران علوم سیاسی معتقدند حیات سیاسی – اجتماعی هر جامعه ، مرهون مشارکت فعال همة اعضای جامعه میباشد و توسعة اجتماعی منوط به بهره گیری از ظرفیتهای بالقوه و بالفعل تمام نیروهای انسانی اعم از زن و مرد و مشارکت آگاهانه و متعهدانه آنان در صحنه های اجتماعی است ، اما همین نقش آفرینی و مشارکت ، به نگرش اعضای جامعه نسبت به هویت و جایگاه زن ، پذیرش اجتماعی آنان جهت ایفای نقش ، خود باوری آنان و فراهم بودن زمینه های مشارکت وابسته است. در آغاز سخن ضروری است مفهوم مشارکت سیاسی مورد بررسی قرار گیرد.
1. مفهوم مشارکت سیاسیقبل از بررسی وضعیت مشارکت زنان ایرانی در صحنه سیاست در ادوار مختلف ، ضرو
از مشارکت سیاسى اجتماعى زنان معاصر ایران و از حضور آنان در دفاع از کشور، بسیار سخن گفته شده اما کمتر، مصداقى از آن ارائه گردیده است. حوادث پس از پیروزى انقلاب اسلامى و به ویژه دفاع مقدس نیز از این قاعده مستثنى نیست. آیا سخن از مشارکت زنان، یک تعارف سیاسى است؟ اگر تعارف نیست مصداق هاى آن چیست؟ مقاله حاضر مى کوشد گوشه اى از فعالیت هاى همه جانبه زنان را در دفاع مقدس به مثابه یکى از مهم ترین وقایع این مرز و بوم به تصویر بکشد.
کلید واژه ها: دفاع مقدس ـ زنان ـ مشارکت زنان در دفاع ـ مصادیق مشارکت در جنگ.
مقدمه
در متون تاریخى، اغلب از نقش حرمسرایى زنان دربارى و از تأثیر زنان غرب و شرق زده یا به
دوران هشت سالة دفاع مقدس، خاطرات، عملکردها و اقدامات بسیار درخشانی از حضور پرحماسة بانوان و شیرزنان ایرانی در خود به یادگار گذاشته است. این خدمات در واقع در عرصههای مختلف فرهنگی، اجتماعی، هنری، سیاسی و حتی نظامی همراه و همگام با مردان حماسهآفرین در زمان جنگ، امری پیش پا افتاده نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشته و آن را نادیده انگاشت.
بانوان ایرانی در این مدت هشت ساله نشان دادند که به راستی لیاقت افتخار آفرینی برای جامعة خویش را خواهند داشت. آنها هم در صحنة نبرد به صورت رویارویی مستقیم با دشمن اشغالگر و مهاجم مصاف کردند و هم در پشت جبهه و در عرصههای مختلف منشأ خدمات گر
حضرت زینب (س) یکی از شخصیت های بزرگی است که در خاندان وحی و با آموزش ها و پرورش های جامع و ریشه گرفته از عصمت و امامت رشد و نمو یافت و مراتب منزلت معنوی را در کنار پیشرفت علمی طی نمود.
این موجود شریف هم به درجات بالای وارستگی و پارسایی رسید و روح و روان خویش را با زیورهای عبادت و پرستش خالصانه خداوند و صفات و خصال زیبای اخلاق و رفتار الهی آراست هم مراحل علم آموزی و دانش اندوزی را طی نمود و بانویی عالمه و محدثه و خردورز گردید هم در یکی از عظیم ترین نهضت های بزرگ اجتماعی و سیاسی یعنی نهضت کربلا حضور یافت و حماسه های بی نظیر آفرید و شگفت انگیزترین جلوه های صبر و استقامت فداکاری و ایثار تعهد و مس
اشاره:در طول هشت سال دفاع قهرمانانه ملت ایران،زنان شجاع و فداکار،دوشادوش مردان به دفاع پرداختند،آنان دست به کارهایی زدند که هیچ کسی انتظار انجام آن را نداشت؛شجاعتهایی را از خود نشان دادند که همگان را از دوست و دشمن متحیّر کرد.
زنان جنگ ابتدا به خود و سپس به دیگران اثبات کردند که زن مسلمان صاحب تواناییهای بیشماری است که در صورت تجلّی، معرّف پایگاه و جایگاه زن در اسلام میباشد.از آنجائی که تاکنون این نقش آنچنان که شایسته و بایسته است تبیین نشده و با پـرهیز از تفکّر تفکیکی نسبت به نقش زنان از مردان در دفاع مقدّس،در این نوشتار به این موضوع میپردازیم.
تأثیر حضور زنان
عصر نبوی، کاملترین دوره تاریخ بشرى در ظهور و بروز الگوهاى رفتارى است. حضور مبارک پیامبر اکرم (ص) که مثال عینى انسان کامل است اسوه و الگویى است که قرآن آن را اسوه حسنه معرفى مى نماید.
الف - در طى 23 سال تاریخ پرفراز و نشیب صدر اسلام، زنان و مردان بزرگى تربیت یافتند که هر یک در نوع خود بى نظیر بوده اند. حوادث و اتفاقاتى رخ داده است که شیوه رویارویى با آنها درس بزرگى براى امت پیامبر در عصرهاى دیگر است. از جمله موضوعاتى که طرح و تبیین آن موجب الگو پردازى صحیح خواهد بود و ما را در مسیر صواب هدایت خواهد کرد؛ نقش زنان در عصر نبوى است. نقشى که بدون افراط و تفریط، شعارزدگی، سطحى نگرى و استفاده ابزارى
انسان همواره به دنبال الگویی است تا با تأسی به آن رفتار ، کردار و حتی افکارش را شکل دهد. روان شناسان معتقدند جریان این الگوپذیری از دوران کودکی آغاز می شود و تا دوران سالخوردگی ادامه دارد ، اما نحوة الگوپذیری و نوع الگوها متفاوت است. به طوری که در دورة کودکی اغلب ناآگاهانه و همراه با تقلید است و بعدها به تدریج با آگاهی ، بصیرت و هدفمندی صورت می گیرد. همچنین نوع الگوها در ادوار مختلف متفاوت است. اولین الگوها اطرافیان و دوستان هستند ، بعدها این حیطه گسترده تر می شود ، تا جایی که برای بعضی از افراد شخصیتهای فرامرزی و خارجی نیز الگوی فکر و عمل قرار می گیرند. گاه الگوی افراد ، قهرمانان زنده ی
بانوان ایثارگر ایرانى با داشتن تجارب ارزشمند از حضور خود، در دوران پیش از پیروزى انقلاب شکوهمند اسلامى ایران، پا به پاى مردان در فعالیت هاى مختلف کشور، در طول مدت هشت سال دفاع مقدس به افتخارآفرینى خویش ادامه داده، حتى در برخى از صحنه ها، جلودار مردها در امر پشتیبانى از دفاع مقدس و جنگ تحمیلى بوده اند. به تعبیر امام راحل:
«... خط اینها (بانوان) و زحمات اینها، بیشتر از مردها باید گفت بود. براى اینکه وقتى که بانوان مى آیند، در میدان؛ قوه مردها دوچندان مى شود و یا ده چندان مى شود ...».
خدمات و عملکرد بانوان ایرانى در طول دفاع مقدس، تداوم کارکرد درخشان آنها در طول نهضت و انقلاب اسلا
انسان به عنوان گوهر اصلی نظام وجود ، همواره مهم ترین محور برای کلیه ی مباحث بوده و در طول تاریخ ، گفتمان ها ، همایش ها ، و کتب بسیاری را به تحلیل و نقد و نظر در مورد شخصیت خویش اختصاص داده است. در این میان وجود و جنسیت مختلف و تغافل برخی تئوریسین ها نسبت به واقعیت های زیست شناختی و روان شناختی هر کدام از این دو جنسیت ، خصوصاًزنان ، پیامدهای منفی فراوانی در پی داشته و باعث ایجاد چالش های عظیمی در استیفای حقوق آنان گردیده است. بدون شک تا زمانی که شناختی صحیح از ماهیت حقیقی یک زن وجود نداشته باشد ، بحث از مبانی فرهنگی ، حقوقی ، فردی و اجتماعی وی امری بس نابخردانه است. از این منظر ، جنبش های گوناگ