- پاورقی ها (1) امیردریابان علی شمخانی وزیر دفاع ج.ا.ایران می باشند و از همکاری برادر مرتضی شمس که نگارنده را در تدوین این مقاله یاری دادند تشکر می شود. (2) با توجه به کم بودن هزینه استخراج نفت در عراق، ارزش منابع نفتی این کشور مضاعف است. لازم به یادآوری است که نفت عراق از نظر کم بودن هزینه استخراج در جهان مقام نخست را داراست. (3) Edmund Ghareeb, The Kurdish Question in Iraq , Syracuse University Press, 1981,p.16. (4) برای مطالعه بیشتر در این مورد ر.ک به: ـ محمود سریع القم، تبیین مبانی سیاست خارجی عراق، «فصلنامه خاورمیانه، سال دوم، شماره 2، تابستان 1374. ـ
دسته ها : سایر مطالب
سه شنبه 1389/6/30
اکبر نبوى یکى از دوستان و نزدیکان زنده یاد رسول ملاقلى پور همزمان با سالروز تولد این کارگردان سینما (۱۷ شهریور) متن یادداشتى را منتشر کرد.«جیران» روى تخت خوابیده بود. رنجور و ناتوان. قایقى در امواج بلند مرگ. چشمانش به در بود. به پنجره. هرمنفذى را مى کاوید به دنبال نور. به دنبال «رسول». دوست داشت رسول مثل همیشه کنارش باشد و رسول مثل همیشه مى آمد. پر سر و صدا اما مهربان. کنارش مى نشست. موهاى «جیران» را نوازش مى کرد. انگشتان حنا بسته اش را مى بویید، «جیران» را مى بوید. مى خواست همه سلول هایش دوباره رنگ و بوى «جیران» را بگیرد.درست مثل هم
دسته ها : سایر مطالب
سه شنبه 1389/6/30
در جنگ‎های داخلی اسپانیا ژنرال فرانکو دیکتاتور، در چهار محور به سمت مرکز شهر حرکت کرد و به موازات این چهار ستون نظامی، ستون دیگری، تحت عنوان ستون پنجم برای انجام مأموریت‎های تخریب، جاسوسی، ترور ـ انفجار و ... به داخل شهر روانه کرد. این اصطلاح بعدها به عنوان نیروهای نفوذی بیگانه در خاک خودی اطلاق گردید. ستون پنجم دشمن در طول جنگ تحمیلی به مزدوران خود فروخته و احزاب و گروهک‎های چپ و راست التقاطی و انحرافی داخلی که به عنوان نیروهای نفوذی دشمن عمل می‎کردند و در تخریب روحیه مردم و رزمندگان اسلام نقش اساسی را داشتند، اطلاق می‎شد. نمونه بارز ستون پنجم دشمن گروه‎های سیاسی محارب
دسته ها : سایر مطالب
سه شنبه 1389/6/30
معنا و مفهوم تهاجم فرهنگی اینست که فرد یا گروه و یا یک سیستم حکومتی، با انگیزه‏ای خاص به بنیانهای فرهنگی اعتقادی ملتی هجوم برد تا زمینه زوال و نابودی آن فرهنگ و گسترش فرهنگ خود را در جهت اجرای مقاصد خویش فراهم سازد. تهاجم فرهنگی دشمن، بیشتر متوجه «ذهن و اندیشه طرف مقابل است و سعی و تلاش در از بین بردن ایمان خالص و جایگزین کردن شک و حیرت و در نهایت گمراهی و سرگردانی و بی تفاوتی دارد. [1] بعضی بر این گمان‏اند که گویی تهاجم فرهنگی بیگانه تنها در تحمیل ابتذال جنسی از طریق ماهواره و ارائه آن به اقصی نقاط عالم است ولی حق اینست که تهاجمی که دشمن همیشه داشته و خواهد داشت، بسیار گسترده&rl
دسته ها : سایر مطالب
سه شنبه 1389/6/30
        مشکلات کنونی پس از آزاد سازی کامل منطقه، مشکلات و مسائل جدیدی گریبان گیر مسئولین شد که بطور اجمال درباره آنها صحبت می شود 1- عمران و آبادانی با بسیج همگانی مردم و نهادهای انقلابی خصوصا جهاد سازندگی در امر بازسازی مناطق جنگ زده و مشارکت دولت در تهیه مصالح و مواد اولیه ساختمانی این مسئله براحتی قابل حل می باشد. تنها مشکل موجود در حال حاضر نا هماهنگی است که در بعضی از مواقع بین نهادهای مسئول بازسازی وجود دارد و لازم است هیئت بازسازی منطقه خوزستان بعنوان مرکزیت محور قرار گرفته و به این نا هماهنگی سر و سامان بدهد. 2- وجود میادین مین و مهمات در منطقه یکی از مشکلات عمد
دسته ها : سایر مطالب
سه شنبه 1389/6/30

به باغ چشم خود مهمانمان کن
نظر بر خاطر ویرانمان کن
زمین مرده در خشم کویریم
بهار از رحمت بارانمان کن
محبت را به جمع دوستی ها
چراغ باور ایوانمان کن
بخوان از جاده های سرخ خورشید
رها در آسمانها جانمان کن
به هنگام هجوم پیل تازان
طیور صبح با یارانمان کن
پر از زخم است دل از دست گردون
به عطر کوثرت درمانمان کن
رسیدن تا بر خورشید سخت است
تو این سختی بیا آسانمان کن

سه شنبه 1389/6/30
« آن سوی مه» مجموعه هشت داستان کوتاه به نام های «آن سوی مه»،«بمباران»؛«بابابزرگ خوب من» ،«خط»،«جان»، «ورقه ی استخدامی »، «موش»و«اسیر» است که توسط داریوش عابدی نوشته شده و نام کتاب از میان یکی از این داستان ها انتخاب شده است. از میان این آثار، چهار داستان به جنگ تحمیلی و رویارویی با دشمن بعثی عراق پرداخته که عبارتند از:«آن سوی مه»،«بمباران»؛«بابابزرگ خوب من»«موش»، چهار داستان دیگر نیز مربوط به جنگ با دشمنان داخلی( عمدتاً در کردستان و آذربایج
سه شنبه 1389/6/30
این داستان یکی از داستان های موفق نویسنده است.نویسنده دراین داستان روایت رزمنده ای به نام علی را از جنگ و حضورش در جبهه بیان می کند. به گمان خانواده ، علی شهید شده است و حتی برایش قبری هم در بهشت شهدا درست کرده اند. پس از یک سال بیهوشی و بی خبری از زن و فرزند، مادر و خانواده اش با شوق و دلشوره ای وصف ناپذیر ، وارد شهر خود می شود، اما از این که قلب مادرش تحمل دیدن او را نکند و یا از بی طاقتی مریم هراس داردو...بنابراین شب را در خانه عمو عبدالله می ماند تا فردا صبح به دیدار خانواده اش برود. اما او با وقایع دیگری روبه رو می شود.عابدی در این داستان ، تصویری واقعی و زیبا از بازگشت رزمنده ای به شهر و
سه شنبه 1389/6/30
عابدی در شخصیت پردازی با توجه به اقتضای شرایطی که داستان ایجاب می کند با معرفی شخصیت می پردازد. داستان های او یا با توصیف فعالیت و عمل شخصیت شروع می شود و یا با توصیف قیافه ی اشخاص ، و یا ممکن است با یادآوری افکار قهرمان و شخصیت به صورت تداعی معانی آغاز شود که به بیان اعمال، رفتار و افکار خود می پردازد. او معمولاً با ذکر نام اشخاص به شخصیت پردازی می پردازد و با ارایه ی وضعیت و اجزای بدن و پوشاک به کار رفته، ظاهر فرد را توصیف می کند. عابدی در لابه لای داستان دیدگاه اخلاقی ، فکری و روانی افراد را نسبت به جامعه ، مردم، خانواده و همچنین عقاید، عادات و سایر خصوصیات افراد را نشان می دهد و با در نظر
سه شنبه 1389/6/30
داستانی است واقعیت گرا در حاشیه ی جنگ و از دیدگاه یک دختر بچه ی پنج ، شش ساله که به شیوه ی جریان سیال ذهن-تداعی معانی –بیان می شود. خواننده از طریق صحبت هایی که می شود و خاطراتی که در ذهن دخترک تداعی می شود پی می برد که او یک برادر بزرگ تر از خود دارد. پدرش که معتاد بوده، مادرش را هم معتاد کرده و سرانجام به خاطر همین مسأله اعدام شده است. عموی او بسیجی و در جبهه شهید شده است. مادرش در بیمارستان بستری است و قرار است بعد ازمرخصی، همگی نزد بابا بزرگ زندگی کنند، چرا که خانه ی او اجاره است و باید تخلیه شود.رضا رهگذر در نقد و بررسی داستان « بابابزرگ خوب من » می نویسد:« قصه ، س
سه شنبه 1389/6/30
شخصیت های مجموعه ی «آن سوی مه» ساختگی و کلیشه ای نیستند. اشخاص داستان اعم از رزمندگان، شهدا، مردان، زنان، خانواده ی شهدا، افراد ریاکار، سودجو، فرصت طلب، مخالفان انقلاب و عقاید دینی ، معترضان جنگ و دفاع مقدس و معتادان، همان آدم هایی هستند که خواننده در زندگی خود به صورت واقعی و عینی آن ها می بیند.شخصیت های مثبت او در داستان های « آن سوی مه»، «بمباران»،« پدربزرگ خوب من» و «موش» به نوعی در مبارزه با دشمن حضور داشته و یا گرایش به انجام اعمال انسانی و خیر خواهانه دارند. این روحیه ی نیک و دشمن ستیزی باعث تقویت برادری و ایثار می شود و هر یک
سه شنبه 1389/6/30
X